Een van de belangrijkste nieuwe bestelauto’s van 2018 is de nieuwe Mercedes-Benz Sprinter. Bestelauto reed hem al eerder uitgebreid maar kreeg hem nu mee voor een uitgebreide test. Een mooie gelegenheid om alle technische snufjes eens mooi uit te proberen.

De Sprinter die wij in ontvangst nemen bij Mercedes-Benz Nederland is zilvergrijs van kleur en heeft daarom op het eerste gezicht wel wat weg van de conceptauto Vision Van die een paar jaar op events te zien was. Vergeleken met de vorige Sprinter heeft de nieuwe een wat vriendelijker voorkomen, een wat ronder gezicht. De scherpe lijnen van de vorige carrosserie zijn verdwenen. De koets is ontworpen door de Nederlander Bertrand Janssen, die alle bedrijfswagens van Mercedes-Benz ontwerpt. De motorkap ligt duidelijk hoger dan voorheen en de grille eronder is volledig nieuw. De koplampen zijn wat platter en voorzien van fraaie LED-elementen. We hoorden al eerder dat deze designtaal ook terug zal komen bij andere nieuwe Mercedes-modellen, bijvoorbeeld bij de nieuwe Actros. Onze test-Sprinter was zeer rijk uitgerust, met de bumpers in lakkleur, fraaie 17 inch lichtmetalen wielen en alu-sidebars. Aan de achterzijde lijkt de Sprinter weinig veranderd. Op de strakke achterzijde is de unit van de camera, centraal bovenop, erg opvallend.

MBUX
Het interieur van de Sprinter is eveneens volledig nieuw. Het meest in het oog springend is het kolossale infoscherm dat een groot deel van het dashboard in beslag neemt. Verder zien we in de Sprinter veel opbergruimte. Grote vakken op het dashboard, bekerhouders en ook boven het hoofd is er veel ruimte. Onze Sprinter had een tweezits bank in de cabine en onder de zitting kun je ook nog heel wat kwijt. Meest opvallend in de cabine: het MBUX-infotainmentsysteem. Dat heeft een 10,25 inch groot scherm, groter dan welk autosysteem ook. Het heeft een touchscreen en laat zich bedienen met knoppen, door te swipen, maar ook met de stem. Dat gaat nog wat verder dan andere spraakgestuurde systemen uit de automotive-industrie. Als je je meldt met ‘Hallo Mercedes’, vraagt MBUX vriendelijk wat het voor je kunt doen. Zeg je dan bijvoorbeeld: ‘ik heb honger’, dan komt er een lijst met restaurants in beeld, waarbij je enkel het nummer hoeft te noemen om de navigatie te starten. MBUX zou zelflerend zijn, zodat het terugkerend gedrag herkent, maar daar hebben we in een week tijd niets van gemerkt. Het is een heel slim systeem, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat het systeem je niet begrijpt en verwarring ontstaat. De connectivity die mogelijk is door fleetmanagementtool Pro Connect is ook heel fraai, maar die kunnen we dit keer niet uitproberen. Fraai is het info-display achter het stuur, dat ook laat zien dat bij ‘gas-los’  en remmen de Sprinter energie teruggeeft aan de accu. Slim, scheelt weer wat brandstof.

 

Bron: Bestelauto.nl